تولیدات صنعتی

ساخت وبلاگ

پکیج تصفیه فاضلاب چیست؟

تصفیه خانه فاضلاب یا همان پکیج تصفیه فاضلاب مجموعه ای از امکانات ویژه است که برای تصفیه فاضلاب از آلاینده ها طراحی شده است. آب تصفیه شده یا در آینده مورد استفاده قرار می گیرد یا در مخازن طبیعی تخلیه می شود. هر شهری به امکانات درمانی کارآمد نیاز دارد. عملکرد این مجموعه ها مشخص می کند که چه آبی وارد محیط زیست می شود و در آینده چه تاثیری بر اکوسیستم خواهد داشت. اگر زباله های مایع (فاضلاب مایع) به هیچ وجه تصفیه نشود، نه تنها گیاهان و حیوانات از بین می روند، بلکه خاک نیز مسموم می شود و باکتری های مضر وارد بدن انسان می شوند و عواقب جدی ایجاد می کنند. هر کسب و کاری که دارای ضایعات مایع سمی باشد، مجبور است با یک سیستم تاسیسات تصفیه فاضلاب سر و کار داشته باشد. بنابراین بر وضعیت طبیعت تأثیر می گذارد و شرایط زندگی انسان را بهبود می بخشد. اگر پکیج تصفیه فاضلاب و سیستم های تصفیه فاضلاب به طور موثر عمل کنند، پس از نفوذ به خاک و آب، بی ضرر می شوند. اندازه تصفیه خانه فاضلاب (از این پس O.S نامیده می شود) و پیچیدگی تصفیه به شدت به آلودگی فاضلاب و حجم آن بستگی دارد. جزئیات بیشتر در مورد مراحل تصفیه فاضلاب و انواع S.O را در وب سایت پایپ گستر جستجو نمایید.

مراحل تصفیه فاضلاب توسط پکیج تصفیه فاضلاب:

مهمترین آنها از نظر مراحل تصفیه، سیستم عامل شهری یا محلی است که برای شهرهای بزرگ در نظر گرفته شده است. پساب های خانگی به دلیل داشتن آلاینده های ناهمگن، سخت ترین فاضلاب جهت تصفیه است. در ارتباط با تصفیه خانه های فاضلاب، مشخص است که آنها به ترتیب خاصی در یک راستا قرار دارند. به چنین مجموعه ای خط تاسیسات تصفیه می گویند. پکیج تصفیه فاضلاب با تمیز کردن مکانیکی شروع می شود. در اینجا عمدتاً از تورها و فیلتر شنی استفاده می شود. این اولین مرحله در کل فرآیند تصفیه آب است. این سیستم می تواند باقی مانده کاغذ، ضایعات، پنبه، کیسه ها و سایر زباله ها را تصفیه کند. پس از تورها، فیلترهای شنی وارد عمل می شوند. آنها برای نگهداری ماسه، از جمله کالیبرهای بزرگ، مورد نیاز هستند.

مرحله مکانیکی تصفیه فاضلاب:

ایستگاه پمپاژ اصلی: ابتدا تمام فاضلاب در یک مخزن مخصوص به ایستگاه پمپاژ اصلی منتقل می شود. این مخزن برای جبران افزایش بار در ساعات اوج مصرف طراحی شده است. یک پمپ قدرتمند به طور یکنواخت حجم مناسب آب را برای گذراندن تمام مراحل تمیز کردن پمپ می کند.

نظافت مکانیکی: سپس آب وارد نظافت مکانیکی می شود. در این مرحله تا 75 درصد آلاینده ها از بین می روند. چندین دستگاه برای حذف زباله های بزرگ و ناخالصی های نامحلول وجود دارد:

توری و الک: توری ها و الک ها زباله های بزرگی را با قطر بیش از 16 میلی متر قوطی ها، بطری ها، زباله ها، کیسه ها، مواد غذایی، پلاستیک و غیره جمع آوری می کنند. در آینده این زباله ها یا در محل تصفیه می شوند و یا به سایت های تصفیه زباله جامد خانگی و صنعتی منتقل می شوند. توری ها نوعی تیرهای فلزی عرضی هستند که فاصله آنها چند سانتی متر است.

فیلتر شنی: در واقع، آنها نه تنها ماسه، بلکه سنگریزه های کوچک، تکه های شیشه، سرباره و غیره را نیز دفع می کند. شن و ماسه به سرعت تحت تأثیر گرانش ته نشین می شود. سپس ذرات ته نشین شده توسط دستگاه مخصوصی به فضایی در پایین هدایت می شوند و از آنجا توسط پمپ به بیرون پمپاژ می شوند. ماسه شسته شده و دور ریخته می شود.

ژیرولوفکی: در اینجا تمام ناخالصی هایی که روی سطح آب شناور هستند (چربی ها، روغن ها، فرآورده های نفتی و ...) حذف می شوند. در مقایسه با دستگاه سنباده، با یک اسکرابر مخصوص از سطح آب نیز جدا می شوند.

مخزن: مخزن بخش مهمی از هر خط تصفیه خانه فاضلاب است. آنها آب را از مواد جامد معلق از جمله تخم کرم آزاد می کنند. آنها می توانند بصورت عمودی و افقی، تکجداره و دوجداره باشند. دومی بهینه ترین است ، زیرا در همان زمان آب از فاضلاب در طبقه اول تمیز می شود و رسوب (گل) تشکیل شده در آنجا از طریق یک سوراخ مخصوص به لایه زیرین تخلیه می شود. فرآیند آزادسازی فاضلاب از مواد معلق در چنین سازه هایی چگونه انجام می شود؟ مکانیسم بسیار ساده است. حوضچه های ته نشینی مخازن بزرگ مدور یا مستطیلی هستند که مواد تحت اثر گرانش در آنها ته نشین می شوند.

برای سرعت بخشیدن به این فرآیند، می توانید از افزودنی های ویژه - منعقد کننده ها یا لخته سازها استفاده کنید. آنها به چسبندگی ذرات کوچک به دلیل تغییر شارژ کمک می کنند، ذرات بزرگتر سریعتر ته نشین می شوند. بنابراین مخازن ته نشینی از امکانات ضروری برای تصفیه آب از فاضلاب هستند. مهم است که در نظر بگیرید که آنها همچنین به طور فعال در تصفیه آب ساده استفاده می شوند. اصل کار بر اساس این واقعیت است که آب از یک انتهای دستگاه وارد می شود، در حالی که قطر لوله در خروجی بزرگتر می شود و جریان سیال کاهش می یابد. همه این عناصر به رسوب ذرات کمک می کنند.

عناصر دیگر: سایر عناصر پکیج تصفیه فاضلاب مکانیکی ممکن است بسته به سطح آلودگی آب و طراحی یک تصفیه خانه خاص مورد استفاده قرار گیرند. اینها عبارتند از: غشاها، فیلترها، سپتیک تانک ها و غیره.

اگر این مرحله را با تصفیه معمولی آب برای مصارف شرب مقایسه کنیم، در آخرین نسخه از این امکانات استفاده نمی شود، نیازی به آنها نیست. در عوض، فرآیندهای شفاف سازی آب و تغییر رنگ رخ می دهد. تصفیه مکانیکی بسیار مهم است، زیرا تصفیه بیولوژیکی موثرتری را در آینده امکان پذیر می کند.

تصفیه خانه بیولوژیکی:

تصفیه بیولوژیکی می تواند هم یک مرکز تصفیه گر مستقل و هم مرحله مهمی در یک سیستم چند مرحله ای از تاسیسات بزرگ تصفیه فاضلاب شهری باشد.

ماهیت تصفیه بیولوژیکی حذف آلاینده های مختلف (آلی، نیتروژن، فسفر و ...) از آب به کمک میکروارگانیسم های خاص (باکتری ها و تک یاخته ها) است. این میکروارگانیسم ها از آلاینده های مضر موجود در آب تغذیه می کنند و در نتیجه آن را تصفیه می کنند. از نقطه نظر فنی، تصفیه بیولوژیکی در چند مرحله به شرح زیر انجام می شود:

 

ایروتانک ( Aerotank ): مخزن مستطیلی است که در آن آب پس از تصفیه مکانیکی با لجن فعال (برخی میکروارگانیسم ها) مخلوط می شود که آن را تصفیه می کند. 2 نوع میکروارگانیسم وجود دارد:

هوازی: این مرحله اشاره به استفاده از اکسیژن برای تصفیه آب دارد. هنگام استفاده از این میکروارگانیسم ها، آب باید قبل از ورود به آئروتانک با اکسیژن غنی شود.

بی هوازی : از اکسیژن برای تصفیه آب استفاده نکنید.

محفظه تصفیه هوا:

مخزن تصفیه هوا یا همان اسکرابر هوا برای حذف هوای بدبو و سپس تمیز کردن آن ضروری است. این کارگاه زمانی ضروری است که حجم فاضلاب به اندازه کافی زیاد باشد و/یا زمانی که تاسیسات تصفیه در نزدیکی مناطق ساخته شده قرار دارند.

شفاف کننده های ثانویه: در اینجا، آب با تخلیه از لجن فعال تصفیه می شود. میکروارگانیسم ها در ته نشست می شوند و در آنجا با استفاده از یک لیسه به گودال منتقل می شوند. مکانیزم خراش دادن سطحی برای حذف لجن شناور ارائه شده است.

تصفیه گل و لای: طرح تصفیه شامل هضم لجن نیز می شود. در میان امکانات تصفیه، مخزن متان حائز اهمیت است. این مخزن برای هضم رسوباتی که هنگام ته نشین شدن در زلال سازهای اولیه دو مرحله ای تشکیل می شوند استفاده می شود. در طی فرآیند هضم، متان تولید می شود که می تواند در سایر عملیات های تکنولوژیکی استفاده شود. لجن حاصل جمع آوری شده و برای خشک شدن کامل به مکان های مخصوص حمل می شود. بستر لجن و فیلترهای خلاء به طور گسترده برای آبگیری لجن استفاده می شود. پس از آن، می توان آن را دور انداخت یا برای سایر نیازها استفاده کرد. تخمیر تحت تأثیر باکتری های فعال، جلبک ها و اکسیژن رخ می دهد. بیوفیلترها را نیز می توان در طرح پکیج تصفیه فاضلاب گنجاند.

ترجیحاً آنها را قبل از مخازن ته نشینی ثانویه قرار دهید تا مواد خارج شده توسط جریان آب از فیلترها در مخازن ته نشینی ته نشین شوند. برای سرعت بخشیدن به نظافت، توصیه می شود از پیش هواده به اصطلاح استفاده کنید. آنها دستگاه هایی هستند که به اشباع آب با اکسیژن برای تسریع فرآیندهای هوازی اکسیداسیون مواد و تصفیه بیولوژیکی کمک می کنند. لازم به ذکر است که تصفیه آب از فاضلاب به صورت مشروط به 2 مرحله اولیه و نهایی تقسیم می شود. سیستم تصفیه خانه فاضلاب ممکن است شامل بیوفیلترها به جای مزارع فیلتراسیون و آبیاری باشد.

بیوفیلترها دستگاه هایی هستند که در آنها فاضلاب با عبور از فیلتر حاوی باکتری های فعال تصفیه می شود. این شامل مواد قوی است که می توان از آنها مانند تراشه های گرانیت، فوم پلی اورتان، پلی استایرن و سایر مواد استفاده کرد. بر روی سطح این ذرات، یک فیلم بیولوژیکی متشکل از میکروارگانیسم ها تشکیل می شود. آنها مواد آلی را تجزیه می کنند. فیلترهای زیستی باید به صورت دوره ای تمیز شوند زیرا کثیف می شوند.

فاضلاب وارد فیلتر می شود، در غیر این صورت فشار بالا می تواند باکتری های مفید را از بین ببرد. بعد از بیوفیلترها از شفاف کننده های ثانویه استفاده می شود. بخشی از لجنی که در آنجا تشکیل می شود وارد مخزن هوا می شود و بقیه به داخل غلیظ کننده های لجن می رود. انتخاب یکی از روش های تصفیه بیولوژیکی و نوع تاسیسات تصفیه تا حد زیادی به درجه مورد نیاز تصفیه فاضلاب، توپوگرافی، نوع خاک و شاخص های اقتصادی بستگی دارد.

فاضلاب

پس از گذراندن مراحل تصفیه اصلی، 90 تا 95 درصد کل آلاینده ها از پساب حذف می شوند. اما آلاینده های باقی مانده و همچنین میکروارگانیسم های باقی مانده و محصولات متابولیکی آنها اجازه تخلیه این آب را به مخازن طبیعی نمی دهند. در این راستا سیستم های مختلفی برای تصفیه پساب فاضلاب در تاسیسات تصفیه راه اندازی شده است.

بیوراکتور برای تصفیه عمیق

بیوراکتور برای تصفیه عمیق در بیوراکتورها، آلاینده های زیر اکسید می شوند:

ترکیبات آلی "بیش از حد سخت" برای میکروارگانیسم ها؛

خود این میکروارگانیسم ها

نیتروژن آمونیاکی

این امر با ایجاد شرایط برای توسعه میکروارگانیسم های اتوتروف یعنی تبدیل ترکیبات معدنی به ترکیبات آلی اتفاق می افتد و برای این منظور از دیسک های پرکننده پلاستیکی مخصوص با سطح ویژه بالا استفاده می شود. به بیان ساده، این دیسک ها دارای یک سوراخ در مرکز هستند. هوادهی فشرده برای سرعت بخشیدن به فرآیندها در بیوراکتور استفاده می شود.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در ارتباط با پکیج تصفیه فاضلاب به وب سایت پایپ گستر مراجعه نمایید.

تولیدات صنعتی...
ما را در سایت تولیدات صنعتی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : پایپ گستر pipegostarrr بازدید : 128 تاريخ : پنجشنبه 30 تير 1401 ساعت: 15:14